Dreams
Quant à la propriété acérée, j'ai l'impression que ca a été modifié. Je ne sais plus à quelle occasion j'ai vu une chose similaire, mais il semble que NWN2, lors d'un coup critique, fait lancer un second jet d'attaque qui, s'il reussit, permet d'avoir des degats critiques (ainsi un sur un 20, on touche à tous les coups, mais le second jet détermine s'il s'agit de degats normaux ou critique). Ce qui laisserait penser que la propriété "acérée" donne des bonus pour le second jet.
Mais peut etre que je me trompe, je ne me suis pas d'avantage soucié du probleme. C'est juste que je crois bien avoir vu ca. Si ca peut donner des pistes ...
*Se dit qu'Obsidian aurait pu se fendre d'un manuel de jeu plus conséquent quand meme ..."
Factuellement, il est écrit dans le manuel des joueurs (page 140 de la version anglaise):
Citation
CRITICAL HITS
When you make an attack roll and get a natural 20 (the d20 shows 20),you hit regardless of your target’s Armor Class, and you have scored a threat. The hit might be a critical hit (or “crit”). To find out if it’s a critical hit, you immediately make a critical roll—another attack roll with all the
same modifiers as the attack roll you just made. If the critical roll also results in a hit against the target’s AC, your original hit is a critical hit. (The critical roll just needs to hit to give you a crit. It doesn’t need to come up 20 again.) If the critical roll is a miss, then your hit is just a
regular hit.
A critical hit means that you roll your damage more than once, with all your usual bonuses, and add the rolls together. Unless otherwise specified, the threat range for a critical hit on an attack roll is 20, and the multiplier is ×2.
Exception: Extra damage over and above a weapon’s normal damage, such as that dealt by a sneak attack or the special ability of a flaming sword, is not multiplied when you score a critical hit.
Increased Threat Range: Sometimes your threat range is greater than 20. That is, you can score a threat on a lower number. Longswords, for instance, give you a thread on a natural attack roll of 19 or 20. In such cases, a roll of lower than 20 is not an automatic hit. Any attack roll that doesn’t result in a hit is not a threat.
Increased Critical Multiplier: Some weapons, such as battleaxes and arrows, deal better than double damage on a critical hit. See Table 7–5: Weapons (page 116) and the Critical section of Weapon Qualities (page 114).
Spells and Critical Hits: A spell that requires an attack roll, such as shocking grasp or Melf’s acid arrow, can score a critical hit. A spell attack that requires no attack roll, such as lightning bolt, cannot score a critical hit.
Et pour résumer rapidement, oui, un coup critique génère un jet de toucher supplémentaire et si celui-ci touche, les dégâts originaux sont multipliés par 2, 3 ou 4 (en fonction de l'arme).
Et pour les anglophones, ce passage comprend aussi les détails des calculs en cas de coup critique sur une attaque sournoise (ils ne sont pas comptabilisés et relancés).
Concernant les propriétés "acérées" d'une arme, je n'ai pu vous faire qu'une extraction imagée du passage (par ailleurs page 225 de la version anglais du Guide du Maître):
Bonne lecture!